SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTO -maastopyöräilyreitti
Pituus, km
Korkeusero, m
Kokonaisnousu, m
Pisimmän laskun pituus, m
Reitin arviointi
Reitin kuvaus
Sipoonkorven kansallispuisto oli perustettu vuonna 2011 Helsingin, Vantaan ja Sipoon alueella. Sipoonkorpi on laajuudeltaan 23 km2. Tänne pääsee Helsingin keskustasta autolla alle puolessa tunnissa. Maastopyöräily Sipoonkorven kansallispuistossa on sallittu kaikilla näkyvillä poluilla, ja ajettavaa tässä löytyy erittäin paljon. Polut ovat kuitenkin suhteellisen teknisiä, joten aloittelijoiden kannattaa pysyä sorastettuilla reiteillä.Tämä ajettu maastopyöräilyreitti on 32,7 kilometriä pitkä, ja sen voi kiertää noin 5-9 tunnissa vauhdista riippuen. Reitin suunnittelussa oli tavoitteena tehdä koko kansallispuistoa kiertävä rengasreitti, joka kulkisi Sipoonkorven parhaiden nähtävyyksien ja polkujen läpi. Pituuteensa ja teknisyyteensä vuoksi reittiä ei suositella aloittelijoille. Reitillä on myös paljon teknistä juurakkoa, joten sen ajaminen sateisella kelillä on haastavampaa. Paras ajankohta reitin ajamiselle ovat kesäiset kuukaudet, milloin kansallispuiston maasto on kuivempi ja vähemmän mutainen.
Reitille pääsee kolmesta parkkialueesta. Nämä ovat:
- Kuusijärven parkkialue (Kuusijärventie 1, Vantaa). Tässä on voimassa 6 tunnin rajoitus. Tämä on myös suurin parkkialue ja sijaitsee muiden palvelujen vieressä (uimaranta, saunat, kahvila).
- Tasakalliontien parkkialue (Tasakalliontie, Vantaa). Tämä on aika pieni parkkialue, jossa voi olla kesällä ruuhkia. Parkkialueella ei kuitenkaan ole tuntirajoitusta.
- Bakunkärr-parkkialue (Knutersintie 421, Sipoo). Tämä on keskikokoinen parkkialue, joka on yleensä rauhallisempi. Parkkialueella ei ole aikarajoitusta.
Videon alkupisteenä on Kuusijärvi, mutta voit aloittaa rengasreitin sinulle sopivammasta parkkialueesta. Nämä ovat myös merkattu reittikarttaan.
Kuusijärvi-Bisajärvi (0 km – 4,5 km)
Alussa maastopyöräilyreitti kiertää Kuusijärveä ja tämän jälkeen suuntautuu Sipoonkorven kansallispuistoon sorastettua kuntoilureittiä pitkin. Näin ensimmäiset 1,7 kilometriä ovat teknisesti helppoja ja soveltuvat erittäin hyvin alkulämmittelyyn.
1,7 kilometrin jälkeen päästään poluille. Tässä vaiheessa polut ovat teknisesti keskivertoisella tasolla, eivätkä tuo suuria haasteita maastopyöräilyyn. Muutamassa kohdassa reitti on märkä, joten pyörää joutuu mahdollisesti myös taluttamaan.
Osuus päättyy kallion päälle, josta aukea mahtavat maisemat Bisajärvelle. Tällä taukopaikalla löytyy myös tulentekopaikka, pari pöytää ja WC.
Bisajärvi-Kalkinpolttajanpolku (4,5 km – 7,5 km)
Tässä alkaa reitin yksi teknisimmistä osuuksista, jolla on paljon juurakkoa ja teknisiä nousuja. Tämä on samalla koko reitin hienoimpia singletrack-osuuksia, joista hieman kokeneempi maastopyöräilijä tulee varmasti nauttimaan. Muutamassa kohdassa pyörän joutuu myös taluttamaan, mutta nämä osuudet ovat aika lyhyitä.
Kalkinpolttajanpolku-Högberget (7,5 km – 10 km)
Kalkinpolttajanpolku on koko reitin teknisesti helpoin osuus, joka on myös sorastettu. Reitti kulkee kauniissa kalliomaisemissa ja sopii erittäin hyvin palautumiseen seuraavaa osuutta varten. 8 kilometrin kohdalla löytyy myös Kalkkiruukki-taukopaikka, joka on varustettu laavulla, tulentekopaikalla, pöydillä ja WC:lla.
Tällä osuudella joudut myös jalkautumaan muutaman kerran ja kantamaan pyörääsi portaita ylös ja alas. Yhdessä kohdassa portaat ovat tosi jyrkät, joten ole erittäin varovainen.
Osuus päättyy Högberget-kalliolle, josta aukeavat erittäin hienot näkymät. Tämä on samalla erittäin hyvä paikka tauolle sekä lyhyelle kallioajelulle.
Högberget-Storträsk (10 km – 12,9 km)
Osuus alkaa hieman teknisemmällä kallio-osuudella. Kalliolla on paljon pieniä kuoppia ja droppeja, joten maastopyöräile varoen.
Kallion jälkeen siirrytään 700 metriä pitkälle siirtymäosuudelle soratietä pitkiin. Soratien päädyssä löytyy Tasakalliontien parkkialue. Tästä alkaa sorastettu ulkoilureitti Storträskille. Heti järvelle saavuttaessa reitin varrella löytyy hieno taukopaikka tulentekomahdolisuudella. Tämä on kuitenkin yleensä täynnä, joten kannattaa suunnata järven toiselle puolelle tauolle. Järven rannalla reitti on paikoitellen teknisesti vaativa ja kostea. Tässä löytyy juurakon lisäksi myös pitkospuut. Joudut todennäköisesti jalkautumaan muutamassa kohdassa tällä osuudella.
Osuus päättyy hienolle taukopaikalle järven rannalla. Tässä löytyy pari pöytää ja tulentekomahdollisuus.
Storträsk – Bakunkärr-parkkialue (12,9 km – 19,6 km)
Storträsk-järveltä maastopyöräilyreitti kääntyy koilliseen. Ensin saavutaan Gumböle Träsk -järvelle. Tässä ei kuitenkaan ole varustettuja taukopaikkoja. Reitti jatkuu keskivaativaa polkua pitkin, joka tarjoaa myös jonkin verran haastetta juurakon ja kivikon muodoissa. Tässä osuudella on jonkin verran mutaisia ja märkiä kohtia. Suurin osa näistä ovat kuitenkin ajettavissa, ja maasto on varmasti myös kuivempi kesän aikana. Muutamassa kohdassa joudut kuitenkin jalkautumaan (mutainen osuus tai haastava juurakko).
15,8 kilometrin kohdalla reitti kulkee piha-alueen lähellä, joten varmista ettet häiritse paikallisia asukkaita!
17,4 kilometrin kohdalla maastopyöräilyreitti yhdistyy virallisen Sipoonkorven kansallispuiston vaellusreitin kanssa. Tästä eteenpäin navigointi on helpompaa, sillä se onnistuu oransseja merkkejä seuraamalla. Reitti on myös leveämpi ja enemmän käytetty ulkoilijoiden keskuudessa. Varmista, että otat muita reitin kulkijoita varmasti huomioon. 19,6 km kohdalla saavutaan Bakunkärr-parkkialueelle. Tämä voi olla myös yksi reitin aloituskohta, mikäli saavut autolla.
Bakunkärr-parkkialue – Brännberg-kallio (19,6 km – 29,4 km)
Osuus alkaa virallisella reittiosuudella Fiskträsk-järvelle. Ensin ajetaan lyhyt pätkä soratiellä, mutta aika nopeasti siirrytään polulle. Kyseinen polku on teknisesti haastava. Tässä löydät paljon juurakkoa, kivikkoa sekä pitkospuita. Polulla löytyy myös jonkin verran kosteita ja mutaisia osuuksia.
22,1 kilometrin kohdalla saavutaan Fiskträsk-järvelle. Tämä on ehkä kaunein järvi koko reitillä. Rannalla löytyy muutama hieno taukopaikka, joista yksi on varustettu kahdella pöydällä. Tänne kannattaa ehdottomasti pysähtyä ennen seuraavaa osuutta.
Fiskträskilta jatketaan merkatun polun kiertoa vastapäivään. Noin 23 kilometrin kohdalla maastopyöräilyreitti kääntyy oikealle. Tämä risteys on aika huomaamaton, joten ole tarkkana kun saavut paikan päälle.
Risteyksestä seurataan hieman vähemmän kuljettua polkua Helgträskintielle. Tästä jatketaan soratietä pitkin lyhyellä siirtymäosuudella (900 m), joka on mainio pientä palautumista varten. Tästä eteenpäin reitti kulkee melkein kokonaan polkuja pitkin (alkaa 24,35 kilometrin kohdalla).
Polun ensimmäinen osuus on loivaa ylämäkeä, joka on aika märkä. Tässä joudut todennäköisesti taluttamaan pyörää muutama kymmenen metriä. Tämän jälkeen polku on taas ajettavissa, vaikka se on paikoitelleen aika haastava. Reitin varrella tulet ylittämään jonkin verran kaatuneita puita, muutama pieni suo sekä lukuisia lyhyitä ylä- ja ajamäkiä. Tämä on ehkä yksi reitin teknisimmistä osuuksista (ei aloittelijoille), mutta samalla se on ehkä palkitsevin. Upea luonto ja monipuoliset polut tekevät tästä hienon kokemuksen.
27,2 kilomerin kohdalla saavutaan jo hieman enemmän kuljetuille polulle (lähempänä Kuusijärveä), jotka ovat aika juurakkoisia ja teknisesti haastavia. Tämä kilometrin pituinen osuus on myös aika märkä, joten tässä opit varmasti ajamaan mutaisilla reiteillä.
28,3 kilometrin kohdalla kiivetään jyrkästi mäkeä ylös ja samalla reitistä tulee huomattavasti vähemmän kostea. Tällä osuudella on myös vähemmän teknistä juurakkoa.
Osuuden lopussa kiivetään Brännberg-kallion päälle, josta aukeavat hienot maisemat. Tämä on myös kansallispuiston korkein kohta.
Brännberg-kallio (29,4 km – Kuusijärvi 32,7 km)
Reitin viimeisellä osuudella ajetaan ensin teknistä polkua pitkin Brännberg-kalliosta alas ja tämän jälkeen suunnataan Palokalliolle. Reitin varrella löytyy myös kodalla varustettu taukopaikka (29,7 kilometrin kohdalla). Osuuden polut ovat osittain hyvin teknisiä, mutta samalla hauskoja pätkiä, jotka kulkevat mm. kallioiden päällä.
Palokalliolta lasketaan hauska polkupätkä sähkölinjalle ja tästä eteenpäin ajetaan viimeiset kilometrit osittain polkua ja osittain sorastettua ulkoilureittiä pitkin Kuusijärvelle.
Kokonaisuudessa reitti on varmasti pääkaupunkiseudun parhaita! Se ei sovellu aloittelijoille, mutta jos tekniset taitosi ovat kunnossa ja haluat lähteä kokeilemaan seikkailupyöräilyä pääkaupunkiseudun lähimaastoissa, niin tämä on mainio reittivaihtoehto sinulle. Eteneminen reitillä voi olla hidasta (teknisyys, maisemat, hienot taukopaikat), joten se soveltuu parhaiten kokopäiväiseksi seikkailuksi.