Osallistuin eilen VisitRaseborgin pyöräilymatkailun kehitykseen liittyvään seminaarin. Kiitos paljon sen järjestäjille! Seminaarin lopussa käsiteltiin muuan muuassa reittien digitalisaatiota ja tarvittavia maanomistajalupia digitalisaation toimijoilta. Paneelikeskustelun aikana tuli monia mielipiteitä esiin, joten haluan tässä tuoda myös oman näkemyksen asiasta. Lähden liikkeelle taustatiedosta, sillä mielestäni se on tärkeä tämän aiheen käsittelyssä.
Taustatietoa MTBreitti-palvelusta
Viime vuosien aikana MTBreitti-palvelu on kasvanut kovaa vauhtia. Tällä hetkellä se on yksi johtavista maastopyöräilyyn liittyvistä paikkatieto- ja reittimarkkinointipalveluista Suomessa. Pelkästään vuoden 2020 aikana palvelua käytti yli 134000 harrastajaa Suomesta ja ulkomailta. Palvelu nousee tällä hetkellä ensimmäisille sijoille reittihauissa Googlessa ja Youtubessa (myös kansainvälisesti), ja saan melkein viikoittain kiitos-viestejä palvelun hyödyllisyyteen liittyen.
Eli vaikuttaa siltä, että olen onnistunut luomaan uuden digitaalisen turismikonseptin, joka on hyvin hyödyllinen maastopyöräiljöille. En ole myöskään hakenut mitään EU-, Leader tai muuta rahoitusta (joita vastaavat turismin kehitysorganisaatiot jatkuvasti hakevat). Koko projekti oli toistaiseksi toteutettu omalla rahalla ja olen ylpeä siitä. Olen myös erittäin kiitollinen yhteistyökumppaneille, jotka ovat tukeneet minua matkan varrella!
Toisaalta, kuten me kaikki hyvin ymmärrämme, mikään palvelu ei voi olla olemassa ilman minkäänlaista ansaintamallia. Palvelun ylläpitökustannukset pitäisi kaattaa jotenkin tai vaihtoehtona on palvelun sulkeminen. Näin olleen, viime syksylla olen päättänyt tehdä kokeilun, jossa alkaisin veloittamaan MTBreitti-palvelussa jaettavista GPX-jäljistä. Tämä jostain syystä herättää jonkin verran keskustelua, joten tästä lisää seuraavissa kappaleissa.
Jokamiehenoikeudet maastopyöräilyssä
Jokamiehenoikeus on ainutlaatuinen vapaus Suomessa, jolla on myös velvollisuudet! “Jokamiehenoikeus tarkoittaa mahdollisuutta liikkua ja toimia alueella, jota maanomistaja ei ole ottanut jokamiehenoikeuden syrjäyttävään erityiseen käyttöön, kuten esimerkiksi viljelyyn tai piha-alueeksi.” (Lähde: Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella SY 30/2012, Ympäristöministeriö, sivu 57).
Lyhyesti jokamiehenoikeus tarkoittaa seuraavia asioita (Lähde: Ympäristömisinsteriö):
Saat
- liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen muualla kuin pihamaalla ja erityiseen käyttöön otetuilla alueilla (esimerkiksi viljelyksessä olevat pellot ja istutukset)
- oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua (esimerkiksi telttailla riittävän etäällä asumuksista)
- poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia
- onkia ja pilkkiä
- kulkea vesistössä ja jäällä
Et saa
- aiheuttaa häiriötä tai haittaa toisille tai ympäristölle
- häiritä lintujen pesintää ja riistaeläimiä
- kaataa tai vahingoittaa puita
- ottaa sammalta, jäkälää, maa-ainesta tai puuta
- häiritä kotirauhaa
- roskata
- ajaa moottoriajoneuvolla maastossa maalla ilman maanomistajan lupaa
- kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia
Eli oikeuksien lisäksi jokaisen maastopyöräilijän pitäisi myös muistaa omista vastuista, ja käyttäytyä asianmukaisella tavalla luontoa, muita liikkujia ja maanomistajia kohti. Nämä ovat perusperiaatteet, joista aina lähdetään ensin liikkeelle.
Tässä on vielä viittaus jokamiehenoikeuksiin liittyvään lainsäädäntöön maastopyöräilyyn liittyen: “Maastopyöräily on sallittua ilman maanomistajan lupaa, mutta siitä ei saa aiheutua vähäistä suurempaa haittaa tai vahinkoa maankäytölle. Reiteillä voidaan ohjata maastopyöräilyä ja ehkäistä pyöräilyn aiheuttamaa mahdollista maaston kulumista.” (Lähde: Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella SY 30/2012, Ympäristöministeriö, sivu 65).
Jokamiehenoikeudet ja kaupallisuus
Lähestytään kyseistä asiaa Ympäristöministeriön ohjeistuksen mukaisesti: “Sillä, että toisen maalla toimitaan kaupallisella periaatteella tai muutoin järjestäytyneesti, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta. Eli liiketoimintaa saa harjoittaa toisen maalla jokamiehenoikeudella, jos siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa (rikoslain hallinnanloukkauspykälä). Siis lupia ei tarvita.” (Lähde: Ympäristöministeriö).
MTBreitti on paikkatietopalvelu, joka ei tee minkäänlaisia muokkauksia (tai merkintöjä) maastoon. Myös paikkatietopalveluista löytyy seuraava ohjeistus, joka sallii kyseisen toiminnan: “Erityisesti matkailun ja luonnon virkistyskäytön edistämiseksi on joskus tarpeen tiedottaa kartoilla ja esitteillä toisen maalla sijaitsevista poluista ja luonnonnähtävyyksistä.” (Lähde: Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella SY 30/2012, Ympäristöministeriö, sivu 60).
Eli toisin sanoen ei ole olemassa minkäänlaista laillista estettä MTBreitti-palvelun kaupalliselle toiminnalle (gpx-jälkien myynti). Jostain syystä jotkut ovat tästä eri mieltä, mutta laki on aina se, jonka puitteissa pitää toimia (ei mielipiteillä).
Maanomistajayhteistyö paikkatiedon jaossa.
Toiminnan alusta lähtien MTBreitti-palvelun ytimessä on vastuullinen toiminta. Jokainen paikkatiedon kautta jaettu polku on tarkasti valikoitu, jotta se noudattaisi kaikki mahdolliset säädökset ja lait. Tämä käytännössä tarkoittaa sen, että tarkistan aina kaikki alueiden rajoitukset, pihapiirit ja muut tekijät, jotka voivat estää maastopyöräilyä alueella. Mikäli sellainen este löytyy, niin paikkatietoa ei siihen tule. Tämä on ehdottomasti palvelun selkeitä etuja myös harrastajille, sillä kun joku lähtee seuraamaan MTBreitin jälkeä, hän voi olla varma että se noudattaa kaikkia sääntöjä. En myöskään tee koskaan uusia polkuja, vaan käytän aina jo olemassaolevaa polkuverkostoa!
Olen myös pyrkinyt ottamaan kaikki asialliset maanomistajien kommentit huomioon. Näin olen monesti päivittänyt paikkatietoa maanomistajien asiallisten toivomuksien mukaan hyvässä yhteistyössä. Valitettavasti jotkut maanomistajien vaatimukset eivät ole taas kovin asiallisia. Alla on muutama esimerkki tällaisista:
- En pidä maastopyöräilystä, joten maastopyöräilijät eivät minun maalla ajele.
- Minun pihapiiri on koko minun metsäalueen kokoinen (satoja metrejä talosta).
- Minun maalla on luonnonsuojelualue (maastopyöräily kielletty), mutta se ei ole virallinen.
- Blokkaan polkua kaikilta riista-aidalla mikäli maastopyöräilijät ajavat sitä.
Yllä olevissa tapauksissa totean, että valitettavasti maastopyöräilyä ei saa estää ilman pätevää syytä, sillä maastopyöräilijöillä on oikeus ajaa niillä poluilla. Tässä on vielä viittaus Ympäristöministeriön asetukseen, jossa käsitellään kyseistä asiaa: “Toimiminen jokamiehenoikeudella maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa aiheuttamatta on laillista, eikä sitä saa estää. Estettäessä laillisen jokamiehenoikeuden käyttö voidaan syyllistyä rangaistavaan tekoon kuten esimerkiksi omankädenoikeuden käyttöön, laittomaan uhkaukseen tai pakottamiseen.“ (Lähde: Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella SY 30/2012, Ympäristöministeriö, sivu 116).
Maastopyöräilyturismin tulevaisuus Suomessa
Elämme nopeasti digitalisoituvasssa maailmassa. Voimme olla digitalisaatiossa mukana tukemalla sitä edistäviä yrityksiä ja palveluja, tai voimme yrittää kieltää kaiken ja jäädä muiden jalkoihin.
Pitäisikö kieltää kaikki GPS-jälkiä tarjoavat palvelut vai ainoastaan niitä, jotka tekevät niistä liiketoiminnan? Jos joku ajattelee vaihtoehtoa 2, niin silloin esimerkiksi myös Strava pitää kieltää, sillä se veloittaa kuukausimaksua muiden GPS-jälkien latauksista. Samalla pitäisi kieltää myös muut kaupalliset paikkatietopalvelut kuten Google, sillä sekin tienaa paikkatiedon jaolla (mainosten kautta).
Eli pahemmassa tapauksessa voimme palata takaisin paperikarttoihin, jotka valtio valmistaa keskitetysti kaikkien käyttöön. Tämä ei todellakaan ole maailma, jossa itse haluaisin elää.
Suomessa on valtavasti olemassa olevia polkuja ja reittejä, jotka ovat mahtavia myös maastopyöräilyyn. Valitettavasti hyvin harva ulkopaikkakuntalainen (tai ulkomaalainen) tietää niistä. Samaan aikaan kun kulutamme miljoonia euroja verorahaa uusien reittien rakentamiseen, voisimme myös hyödyntää jo olemassa olevaa infraa paljon kustannustehokkaammin. Monessa tapauksesssa kyseiset luonnonmukaiset reitit ovat myös paljon hauskempia ajaa.
Mitä enemmän laadukasta paikkatietoa meillä on verkossa, sitä vähemmän yksittäinen reitti kuormittuu, sillä harrastajat hajautuvat eri paikkoihin. Eli paikkatiedon rajoittamisella on negatiivinen vaikutus luontoon ja ympäristöön.
Kyseistä toimintaa pitää ehdottomasti edistää kestävällä tavalla ja yhteistyössä maanomistajien kanssa. Tämän yhteistyön pitää kuitenkin olla molemminpuolinen. Esimerkiksi ohjaamalla pyöräilijöitä seuraamaan yhtä reittiä on kestävämpi vaihtoehto luonnon kannalta kuin hajonta kaikille poluille samaanaikaisesti pienellä alueella. Tämä yksi reitti ei kuitenkaan saa olla ainoastaan se soratie metsässä, muuten kukaan ei ajaa siellä. Maastopyöräilijöillä on täysi oikeus nauttia luonnosta samalla tavalla kuin kävelijöilläkin, nähdä ja kokea samoja paikkoja.
Eli sen sijaan että kielletään kaikki, jos vaikka aloittaisimme digitalisaatioon liittyvän keskustelun, johon kaikki pääsisivät osallistumaan. Itse olen ainakin valmis siihen. Olen myös todella ylpeä, että saan olla ensimmäisenä kehittämässä uusia hyödyllisiä palveluja Suomessa!
Eduard (MTBreitti)