Kun olet kokeillut lajia kaverin tai vuokraamon pyörällä ja hurahtanut tuhansien muiden ihmisten tavoin pyöräilyn juhlaan ja Suomen mahtavaan luontoon, alat tarkemmin puntaroida sinulle parhaiten sopivia vaihtoehtoja. Mikä kiekon koko olisi paras: 26, 27.5, 29, läski tai plussa? Kyse on toki omasta mieltymyksestä sekä pyörän käyttötarkoituksesta, mutta pähkinänkuoressa homma menee näin:
Maastopyörän rengaskoko (kiekkokoko)
26″
Kyseinen kiekon kokoluokka oli todella pitkään maastopyöräilyn standardina. Kiekot ovat suhteellisen kevyitä ja jäykkiä. Niillä varustettu maastopyörä on myös näppärä käsitellä. Käytännössä 26″-kiekot ovat kuitenkin jo väistyneet 27,5-tuuman tieltä. Nyt ne ovat enää saatavilla ainoastaan tietyissä alamäki- ja läskipyörissä. 26-tuumaisilla kiekoilla pääsee hyvin pyöräilyn makuun, sillä kyseinen koko on tällä hetkellä kustannustehokkain tapa aloittaa harrastuksen. Markkinat ovat myös täynnä edullisia käytettyjä vaihtoehtoja. Käytetyn maastopyörän osto on toisaalta aina suurempi riski, joten tässä on hyvä kutsua asiantunteva kaveri ostoksille mukaan.
Pääset tutustumaan 26-tuumaisiin pyöriin tästä.
27,5″ (650b)
Kakseiskapuokki tai 650b on tullut jäädäkseen ja on jo syrjäyttänyt 26-tuumaiset maastopyörät markkinoilta. Mitä isompaan tuumakokoon mennään, sitä helpommin pyörä rullaa juurien ja kivien yli samalla tarjoten paremman pidon. Hyvänä puolena kyseisessä rengaskoossa on myös pyörän käsiteltävyys/ketteryys, joka ei juuri eroa 26-tuumaisen ominaisuuksista.
Tutustu erilaisiin 27,5″ pyörävaihtoehtoihin täältä.
29″
Tämä on suurin ja epäilemättä parhaiten rullaava rengas-/kiekkokoko tarjoilla markkinoilla. Pyörä tuntuu hyvin vakaalta myös hallittavuudeltaan. 29 tuuma on tämän takia sopiva monelle aloittelijalle erityisesti XC-painotteiseen maastoajoon. Myös monet lajin ammattilaiset suosivat kyseistä kokoa, sillä vauhdin ylläpito pitkillä matkoilla erityisesti tasaisessa maastossa on erittäin helppoa. Miinuksena on pyörän huonompi ketteryys, joka voi olla tärkeä erityisesti erittäin teknisessä maastossa. Myös pyörärungon geometria voi olla hieman outo erityisesti pienikokoisimmille harrastajille.
Tutustu erilaisiin 29″ pyörävaihtoehtoihin täältä.
Läski
Tällä pääsee melko lailla mihin vaan! Läskipyörien rengaskoko vaihtelee kolmesta viiteen tuumaan. Etenkin retkeilyn ja maastopyöräilyn yhdistävälle täydellinen valinta. Tällä pääsee etenemään helposti myös lumihangessa, joten läski on myös hyvä talvipyörä. Suuri rengaskoko pehmentää maaston epätasaisuudet vaikka rungolla ei olisikaan joustoa. Täysjäykän läskipyörän huolto on myös helpompaa jousitetun pyörään verrattuna. Miinuksena on suurkokoisten renkaiden huonompi rullaavuus ja erilainen ajotuntuma.
Tutustu läskipyöräesimerkkeihin täältä.
Plussa
Plussapyörät ovat tänä vuonna uusi maastopyöräilyn trendi. Plussapyörän rengas on läskipyörän ja ”tavallisen” maastopyörän renkaiden välimaastoa. Tämä tarkoittaa, että plussarenkaiden koot vaihtelevat 2,8 tuumasta 3,0 tuumaan. Plussarenkaan etuna on parempi pito ja rengasjousto ”tavalliseen” rengaskokoon verrattuna. Tämä pyörä rullaa kuitenkin paljon läskipyörää paremmin. Monen plussapyörän kiekot ovat vaihdettavissa 27,5-tuumaisista kiekoista plussarenkailla 29-tuumaisiin kiekkoihin ”tavallisilla” renkailla.
Tutustu esimerkkeihin plussapyöristä täältä.