Hankalimmat valinnat harrastuksen alkuvaiheessa kulminoituvat usein ensimmäiseen välinehankintaan eli maastopyörään. Pyörämarkkinat ovat täynnä erilaisia vaihtoehtoja, joiden hintaluokat ja käyttötarkoitukset vaihtelevat tosi paljon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että aloittelijalle sopivasta pyörästä pitää maksaa tuhansia euroja.
Maastopyöräilyä on järkevää aloittaa jäykkäperäisellä pyörällä, joka on hinnaltaan yleensä edullisemmasta päästä. Jäykkäperäisen etuna on myös se, että kyseinen pyörä kehittää ajotekniikkaa paremmin täysjoustopyörään verrattuna. Täysjoustopyörällä on taas helpompaa ajaa teknisessä maastossa, sillä hyvin säädetty jousitus antaa huonoillekin ajotaidoille paljon anteeksi. Tämä toisaalta tarkoittaa sen, että oman ajotekniikan kehitys voi hidastua (tulee jopa opittua vääriä asioita pyörän käsittelyssä) ja myös oma lompakko tuntuu paljon kevyemmältä kyseisen hankinnan jälkeen. Täysjoustopyörän huoltaminen on myös monimutkaisempi prosessi ylimääräisten runkolinkkien, -laakereiden ja takaiskarin takia.
Maastopyörän jouston tarkoitus on tuoda lisää suorituskykyä silloin kun maasto muuttuu hankalaksi ja/tai vauhti kovaksi. Tärkeintä alussa on kuitenkin oppia hyödyntämään isointa joustoa, eli omaa kroppaa. Toisaalta, mikäli kärsit esimerkiksi selkävaivoista, eivätkä vauhti ja energiatehokkuus ole sinulle ainoat määräävät tekijät, voi soratielenkeilläkin täysjousitettu pyörä tuoda huomattavaa ajomukavuutta.
Yleisesti ottaen, mitä enemmän pyörällä on joustoa, sitä kuluttavampaa sitä on polkea omin voimin eteenpäin. Tämä sen takia, että pyörän jousto syö maaston epätasaisuuksien lisäksi myös polkuvoiman. Pyörä siis keinuu hieman polkuliikkeen aikana. Pyörän keinumisen vähentäminen on vieläkin yksi maastopyöräilyn suuremmista teknisistä haasteista. Markkinoilla on kuitenkin pyörämerkistä riippuen tarjolla erilaisia ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään polkuvoiman häviämisen. Näin jouston lukitukset, fiksut rungon linkkisuunnitteluratkaisut sekä jotkut iskariominaisuudet (esim. Foxin ProPedal) ovat tässä asiassa harrastajien puolella.
Ylimääräinen jousto lisää myös pyörän painoa. Näin 160mm:n täysjoustopyörää ei ole fiksua käyttää soratiepätkillä, sillä sen paino on huomattavasti isompi jäykkäperäiseen pyörään verrattuna.